Jed k tomu ani není potřeba. Stačí několik nešikovných recruiterů. Oslovili jsme naše spřízněné duše z IT a zeptali jsme se jich, co je dokáže naštvat, když je oslovují headhunteři. Rozhodli jsme se vypustit do světa 13 náborářských nezmarů, na kterých se shodla většina dotazovaných a podělit se o ně s dalšími z HR a také s vámi, "ajťáky", abyste se mohli přidat a sdílet i vaše zkušenosti.

Headhunter. IT recruiter. Náborář. Talent sourcer. Researcher. IT Recruitment specialist. Personalista. HR Consultant. Ejčárista.

To jsou názvy pozic, se kterými se vy, lidé z IT, často setkáváte nejen na sociálních sítích. Některým naskočí husí kůže, jen co otevřou Linkedin a v záložce zprávy svítí číslo označující počet příchozích zpráv. Ano, už vás zase loví. Výše zmínění jsou vám v patách. Někoho to otravuje, někomu to lichotí, jiní jsou za to vděční, protože se zrovna rozhodli hledat novou práci.

A na první skupinu se právě teď chceme zaměřit – na  ty, kterým oslovování od headhunterů vadí. Proč tomu tak vlastně je? Jaké chyby dělají takzvaní lovci hlav při honu na „ajťáky“? My z Capacita otevřeně přiznáváme, že se nám některé z níže uvedených faux pas bohužel také povedlo. Našich kandidátů se  často ptáme na zpětnou vazbu, jak se jim s námi pracuje a co říkají na naši konkurenci.  
A toto je jejich vzkaz:

Metoda CtrlC – CtrlV

Když už nemáte čas na to, abyste zprávy pro nás personalizovali, alespoň si zkontrolujte jméno a nepište Pavlovi Petře. A když už se Vám to stane, přiznejte barvu a omluvte se.

A co navíc? Benefity

Má smysl o tom vůbec mluvit? Kdy už si konečně uvědomíte, že mezi zajímavé benefity rozhodně nepatří notebook, telefon, stravenky, slevy na firemní produkty a penzijní připojištění po 2 letech od nástupu?

Junior, junior mid senior, mid senior, senior mid senior, senior, ultra senior

Co to je? Kdo to určuje? Stačí se jen podívat na označení junior. Někde to je člověk po škole, někde člověk se 2 roky praxe.

Poperte se

Získat dobrého kandidáta na svoji stranu je boj. A v boji vyhrává ten, kdo je rychlý a má dost informací. Věřte, že pokud oslovíte potenciálního kandidáta pouze s informací „Mám tu pozici Java developera pro mezinárodní firmu“, tak ho na svoji stranu rozhodně nestrhnete. Chceme mít hned od začátku dostatek relevantních informací a vědět, o čem se budeme bavit dále.

Když řekneme, že máme dost nabídek, nenuťte nám další. Domluvte se s námi, že se nám ozvete za pár dní/týdnů. Tím, že nám budete cpát něco, co nechceme, si k nám dveře zabouchnete natrvalo.

A ticho po pěšině…

Osloví nás headhunter, se kterým se, po zvážení všech pro a proti, začneme bavit. A pak ejhle. Přestane se ozývat. Nemáte od klienta zpětnou vazbu? Nelíbil se životopis? Myslíte, že je lepší dělat mrtvého brouka než napsat něco negativního? Chyba! Radši se dozvíme něco než nic. Když vám totiž věnujeme svůj čas a vy nás pak ignorujete, nečekejte, že se s vámi budeme chtít ještě někdy bavit.

Guru, ninja, rockstar

Vymýšlíte tak moc zajímavé názvy pozic, až to přestává být zajímavé. Naopak. Zbytečná omáčka, která nám nic neřekne. A další slova, která můžete rovnou schovat do šuplíku? Významná mezinárodní společnost, lukrativní obor, nadstandardní ohodnocení, atd..

Chceme vědět pro koho, s čím a za kolik

Jméno firmy, technologie a peníze. To je to, co nás primárně zajímá. A jako bonus? Nějaké podpultovky. Informace, které se nedozvíme z inzerátu ani z webu firmy. Ukažte nám, že jste profík, který má „nakoupené“ informace přímo od zdroje – od klienta, hiring managera.

Jsi Windowsák? Tu máš pozici Linuxáka!

Dejte si tu práci a přečtěte si, co je naše specializace. To, že někdo pracoval před 10lety na 2měsíčním projektu okrajově s Linuxem, není signál k tomu ho pasovat do role zarytého Linux administrátora.

Money, money, money

Jako kontraktoři máme svoji sazbu. Chápeme, že i vy – bodyshopeři si chcete vydělat a nasadíte si ke klientovi marži. To ale neznamená, že nás stáhnete z kůže a srazíte naše finance na minimum. Vždy se radši necháme prezentovat někým, kdo nám přizná to, co chceme a bez smlouvání jak na asijském trhu.  

Odbornost IT u HR aneb jak to, že mi ten náborář nerozumí?

Každý rozumný člověk musí uznat, že průměrný headhunter nezvládne obsáhnout celou oblast IT. Ale také  není od věci doufat, že právě takový průměrný headhunter ví, že Javasrcipt není vylepšená Java.

Chcete životopis

Proč, když máme Linkedin naplněný dostatkem relevantních informací? Píše se rok 2019!

Pomlouvání jiných firem

To se nedělá. Když zjistíte, že „váš“ kandidát má rozjednanou nabídku u jiné firmy, popřejte mu raději štěstí. Zvýší vám to kredit daleko víc, než když na danou firmu budete házet špínu.

Nabídněte něco víc

A teď tím nejsou myšleny peníze. Jaká je pravděpodobnost, že se u člověka nalezeného na Linkedin, který na první pohled nehledá práci, trefíte do situace, že  práci hledá? 5%? Tomu zbytku musíte nabídnout něco víc než má teď. Něco víc, než co teď děláme a s čím pracujeme. Co nás bude bavit a hlavně, co vzbudí náš zájem. Jak zjistíte, co nás bude bavit? Jednoduše. Zeptáte se.

A co vy, IT odborníci v naší síti, s čím se setkáváte ze strany headhunterů, co vás štve? Nebo naopak, jakou formu komunikace si chválíte? Sdílejte s námi své zkušenosti zde.

Za pomoc s článkem děkujeme všem „našim ajťákům“, kteří přispěli svými zkušenostmi s HR a věříme, že to ocení i další z naší branže. My v Capacita se díky těmto názorům můžeme stále zlepšovat a věříme, že to ocení i další z naší branže.